tisdag 3 januari 2012

D-droppar, hjälpämnen och magknip

BVC ger ut d-droppar gratis till alla barn i Sverige. De ska ha 5 droppar per dag och behövs eftersom vi lever i ett mörkt och relativt solfattigt land. De stärker benstommen och är viktiga för skelettets uppbyggnad. Men, ingen säger något om att dessa d-droppar som delas ut innehåller hjälpämnen (E320, Butylhydroxianisol, BHA) som inte helt sällan tycks ge barn magknip.


D-vitamin Olja ACO

Vi slarvade lite i början med dessa droppar, som ska tas från det att barnet är en vecka gammalt. Men kom ihåg dem på julafton och gav henne 5 droppar, som man ska. Natten blev en mardröm. Hon som sovit så bra och vaknat för mat var 3:e timme, kunde nu inte somna alls. Hon grät och vred sig i magknip hela natten. Klockan 06.30 på juldagsmorgonen somnade hon till slut när jag gick ut med henne i vagnen.

Jag tänkte inte på sambandet då, men glömde återigen dropparna några dagar (de städades undan när vi röjde för lite besökare). Kom så ihåg det och gav henne. Den natten blev precis som julaftonsnatten. Lillan skrek och var ledsen hela natten.

Jag började googla lite och leta på forum. Hittade ganska snabbt många andra som upplevt samma sak i samband med att man börjat ge d-dropparna. Fann också att det finns alternativa droppar, som inte innehåller hjälpämnen (E-ämne).
D-droppar. D-vitamin Olja från Dunmedic.
Var till apoteket idag och köpte dem och hoppas att det gör skillnad. Sedan jag slutade med de vanliga dropparna har lillan sovit fantastiskt bra. I natt vaknade hon bara för mat en gång mellan kl 21-07.

Det förvånar mig att BVC inte nämnt något om att dropparna kan ge magknip. Det tycks ändå vara relativt vanligt (om man får tro vad man läser på forum på nätet). Och jag undrar varför man ger ut viktiga vitaminer med tillsatser när det finns utan!

1 kommentar:

  1. Åh, det hade jag ingen aning om..det kan ju vara en orsak till att lilleman har ont i magen...

    SvaraRadera