fredag 18 november 2011

Anna Wahlgren...

Äntligen kommer en "röst inifrån". Anna Wahlgrens egen dotter har skrivit boken Felicia försvann.

Jag är inte helt påläst på alla Annas "fantastiska metoder", men det lilla jag sett, läst och hört räcker alldeles väl. I mina ögon är det en uppfostran som bygger på att få barnet att passa in och inte störa.
Det ska bli mycket intressant att se hur diskussionen blir kring denna bok när den kommer ut och jag ska själv läsa den. Låt oss hoppas att Annas metoder äntligen visas från sin rätta sida och att människor och föräldrar runt om ser vad dessa gör mot barnen.

3 kommentarer:

  1. Innan man uttalar sig om något, och i allra högsta grad om man gör det offentligt och för att kritisera, så hör det till god sed att veta vad man talar om. Du säger "I mina ögon är det en uppfostran som bygger på att få barnet att passa in och inte störa." Det är så långt från Barnaboken och SHN som man kan komma.
    Tänk om vi alla kunde undvika den alldeles för vanliga fällan att upprepa "sanningar" som man fått av de som skriker högst.
    Gå till källan innan du kritiserar och OM du kritiserar, kritisera någonting konkret.

    "Låt oss hoppas att Annas metoder äntligen visas från sin rätta sida och att människor och föräldrar runt om ser vad dessa gör mot barnen.", säger du. Ja, låt oss hoppas. Om du vill veta hur de föräldrar som tagit till sig Annas råd om sömn (syftar på SHN-kuren) så kan jag varmt rekommendera en titt in på Annas forum och särskilt tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran" (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2010&start=270)

    SvaraRadera
  2. Jag anser mig ha full rätt att skriva mina egna åsikter, precis som du har rätt att yttra dina.

    För mig är tryckpress inte ett sätt att visa kärlek och respekt till ett barn.
    För mig är det inte kärlek och respekt att låta bli att byta en nerbajsad blöja för att tiden på dygnet är "fel".

    Att ha fött och uppfostrat en drös barn är på inget sätt någon garanti för att man är expert på det.

    SvaraRadera
  3. Den så kallade tryckpressen är ett verktyg för att lugna ett hysteriskt spädbarn, den hjälper barnet till ro. I att visa mitt barn kärlek och respekt ingår för mig att respektera barnets behov, och där ingår sömn.

    Det är lite lustigt att det alltid är bajsblöjor som kommer till tals när man talar om SHN. Det har blivit ännu en "sanning" om Anna Wahlgren. Kuren säger ingenting i stil med "byt inte blöjan vid en viss tid på dygnet". Självklart är det upp till föräldrarna som kurar att byta blöja eller inte om det bajsats. Man ska dock komma ihåg att bebisar i allmänhet bajsar för att de är vakna, inte att de vaknar för att de bajsat. Och ett barn som sover på nätterna bajsar på dagarna.

    Självklart har du som jag rätt att uttrycka våra åsikter, jag tycker bara att det är tråkigt och orättvist att helheten i Anna Wahlgrens filosofi, eller vad jag ska kalla det, helt ska komma i skymundan av historier om bajsblöjor osv. Barnaboken är en underbar bok och SHN har räddat många familjer. Men det är inget tvång att kura, inget tvång att följa Barnaboken. Om man inte håller med så borde det räcka att tacka nej, tycker jag, istället för att spilla energi på att svartmåla och sprida hat.

    SvaraRadera